En del företag jag möter har en sund men kanske ibland överdrivet skeptisk inställning till nya marknadsföringsbegrepp och digitala fenomen. Om du är en av dem. Läs detta blogginlägget och se möjligheterna?
Hört talas om AirBnb? De skapade 2008 en nättjänst som skakat om hela hotellbranschen. Idén var att låta vanligt folk hyra ut rum/boende till gäster - lite som ett privat alternativ till hotellboende, alltså. Idag innehåller deras hemsida mer än 500.000 privata boenden i 192 länder och 33.000 städer. Ett exempel från Island ser du på bilden. Från start har det nu förmedlats över 10 miljoner hotellnätter via tjänsten. Och nu planerar de även nästa tjänst, och det är en smart add-on till den första. För snart kan du även erbjuda gäster att äta hemma hos dig, via nätet. - lite som ett privat alternativ till restaurang. Eatwith.com har ett liknande koncept/upplägg men här lägger du helt enkelt ut dina matintressen, inriktning, och priset det kostar att få dinera hemma hos just dig. Sedan är det bara att vänta på att första gästen ska anlända. Oj, där försvann kanske 10 miljoner gäster även i restaurangbranschen.
En liknande utveckling kan man hitta även i hyrbilsbranschen där företag som relayrides.com låter privatpersoner tjäna extrapengar genom att hyra ut sina privatbilar. Långt under priset som de etablerade hyrbilsföretagen erbjuder. Och idag när det finns en smartphone i var mans hand så finns konkurrensen inte längre bort än ett knapptryck ifrån varandra. Så möjligheterna till att revolutionera branscher och gamla affärsmodeller genom digital teknik finns i mängder därute. Så passa på. Det är nu du har chansen att utveckla din affärside! Lycka till...
Peace and love
/ Stisse